Veelgestelde Vragen

  1. Alles over Usenet
  2. Aanmelden
  3. Betalingen
  4. Twee soorten accounts
  5. Mijn Eweka
  6. Helpdesk
  7. Veel voorkomende foutmeldingen/codes
  8. Technische vragen
  9. Error 430 in SpotNet

1. Alles over Usenet

Wat is Usenet?
Usenet wordt in Nederland ook wel 'Nieuwsgroepen' genoemd. Nieuwsgroepen werden in de begindagen van het internet alleen gebruikt voor tekstberichten, ongeveer zoals de forums van tegenwoordig.

Voor meer geschiedenis en technische informatie klik http://en.wikipedia.org/wiki/Usenet.

Datalimiet
Eweka's usenetdienst is vrij van datalimieten.

LET OP: Sommige internetproviders hanteren wél een datalimiet, zie de voorwaarden van uw abonnement bij uw provider.

Headers
Een header is de zichtbare titel van een artikel in een nieuwsgroep. Deze bestaat meestal uit een titel, een voortgangsnummer (bestand 2 van 20, etc.) en de bestandsnaam.

Wanneer u alle headers van een groep benadert, ziet u dat de headers worden getoond van de laatste 10 dagen.

Software
Er zijn veel nieuwslezers (news clients) beschikbaar, zowel gratis, shareware, als tegen betaling. Zie Google voor veel van de meest populaire keuzes.

Usenet outside of the Benelux countries
Het is ook mogelijk om buiten de Benelux (België, Nederland, Luxemburg) gebruik te maken van onze diensten.

Back to the top

2. Aanmelden

Hoe kan ik mij aanmelden?
U kunt zich uitsluitend hier aanmelden.

Welke aanmeldgegevens moet ik opgeven?
Een geldig emailadres is eigenlijk het allerbelangrijkste om door te geven. Alle correspondentie wordt verzonden naar het emailadres waarmee u zich heeft aangemeld.

Natuurlijk mag u alle velden invullen. Een achternaam, telefoonnummer en bankrekeningnummer zijn handig ter verificatie van uw betalingen en uw account.

Is er een opzegtermijn?
Nee, er is geen opzegtermijn. Als u stopt met betalen loopt het account vanzelf af en is er geen verplichting om opnieuw te betalen. Wel kunt u altijd opnieuw betalen met uw huidige betalingskenmerk, ook als u het account een paar maanden niet gebruikt heeft.

Hebben alle internetproviders toegang?
Ja, Eweka is te gebruiken vanaf elke internetprovider.

Back to the top

3. Betalingen

Hoe kan ik betalen?
U kunt betalen via iDEAL, PayPal, Bank en per SMS. Ook bieden wij via WorldPay een groot aantal betaalmethodes aan, waaronder: MisterCash, GiroPay, Moneybookers, Carte Bleu en DaoPay. Aan een betaling per SMS zijn extra kosten verbonden, de andere betaalwijzen zijn gratis. Meer betaalmethodes vraagt u op via Mijn Eweka.

LET OP: Een betaling van EUR 7,50 is voor 30 dagen en niet voor een volledige maand.

iDEAL
Voor een directe en foutloze betaling en verwerking kunt u gebruik maken van iDEAL. Vraag uw iDEAL link op via Mijn Eweka of volg de link die in diverse emails wordt meegezonden.

iDEAL is beschikbaar vanaf de volgende banken:

- ABN AMRO
- ASN Bank
- Friesland Bank
- ING
- Rabobank
- RegioBank
- SNS Bank
- Triodos bank
- Van Lanschot Bankiers

Creditcard
Voor betalingen met uw Visa card, MasterCard, American Express, Diners Club of JCB creditcard maakt u gebruik van WorldPay. De verwerkingstijd van deze betaling is per direct.

Voor uw WorldPay betaling dient u een betaallink op te vragen via Mijn Eweka.

Bank
Via telebankieren maakt u EUR 7,50 (of een veelvoud ervan) over naar rekeningnummer NL17INGB0009594469 t.n.v. Eweka Internet Services met als omschrijving uitsluitend uw betalingskenmerk (EWKUNXXXXXX). De verwerkingstijd van uw betaling kan variëren van 1 werkdag tot 5 werkdagen.

Bij contante betaling op het postkantoor kan de verwerkingstijd oplopen tot vijf werkdagen. Wanneer wij geen betaalbewijs van u ontvangen, kunnen wij uw betaling niet verwerken.

LET OP: Bankoverschrijvingen gedaan op vrijdag worden de volgende maandag verwerkt. Bankoverschrijvingen gedaan in het weekend en op maandag worden de volgende dinsdag verwerkt. Wanneer de maandag en/of dinsdag een officiële feestdag is, zal de verwerking de eerstvolgende werkdag plaatsvinden.

SMS
Bij een betaling via SMS krijgt u 24 uur toegang tot onze usenetdienst. Een SMS kost EUR 1,10 plus de kosten van uw provider. Het is ook mogelijk om meerdere SMS'jes te sturen voor meerdere dagen toegang.

SMS: EWKUN XXXXX (spatie tussen letters en cijfers) naar 2211. U ontvangt een SMS retour en enkele minuten later krijgt u een email met uw aanmeldgegevens.

LET OP: Deze betaalwijze is alleen mogelijk vanuit Nederland met een Nederlandse provider.

Betalingen vanuit het buitenland
Bank
Bij een betaling buiten Nederland maakt u een bedrag van EUR 7,50 (of een veelvoud ervan) over naar onderstaand rekeningnummer met als omschrijving alleen uw gebruikersnaam (EWKUNXXXXXX). De verwerkingstijd van uw betaling kan variëren van 1 werkdag tot 7 werkdagen.

ING Bank: NL17INGB0009594469
BIC: INGBNL2A
Made payable to: Eweka Internet Services
Paats: Alkmaar

Creditcard
Voor betalingen met uw Visa card, MasterCard, American Express, Diners Club of JCB creditcard maakt u gebruik van WorldPay. De verwerkingstijd van deze foutloze betaling is per direct.

Voor uw WorldPay betaling dient u een betaallink op te vragen via Mijn Eweka.

Overig
Incasso
U kunt Eweka niet machtigen om het bedrag automatisch af te schrijven.

Wel kunt u zelf een periodieke overschrijving instellen in uw bankprogramma. Ook kunt u meerdere maanden vooruit overmaken.

Wanneer krijg ik toegang?
U heeft uw betaling gedaan en wilt graag toegang. Dit hangt af van de betalingswijze:

- iDEAL binnen 5 minuten na overschrijving
- SMS binnen 5 minuten na verzending
- Bankoverschrijving: zodra uw betaling bij ons op de rekening is bijgeschreven, wordt uw betaling tussen 09:00 en 10:00 uur de volgende dag volledig geautomatiseerd ingelezen. U ontvangt vervolgens een email met hierin uw aanmeldgegevens.

LET OP: Bankoverschrijvingen gedaan op vrijdag worden de volgende maandag verwerkt. Bankoverschrijvingen gedaan in het weekend en op maandag worden de volgende dinsdag verwerkt. Als de maandag en/of dinsdag een officiële feestdag is, zal de verwerking op de eerstvolgende werkdag plaatsvinden.

Vervolgbetalingen
U ontvangt respectievelijk 7, 3 en 1 dag(en) voordat uw account verloopt een vrijblijvende herinneringsmail met hierin de uitleg voor een vervolgbetaling.

LET OP: Bankoverschrijvingen gedaan op vrijdag worden de volgende maandag verwerkt. Bankoverschrijvingen gedaan in het weekend en op maandag worden de volgende dinsdag verwerkt. Wanneer de maandag en/of dinsdag een officiële feestdag is, zal de verwerking de eerstvolgende werkdag plaatsvinden.

Wel betaald, geen toegang
U dient contact op te nemen met de helpdesk. Dit kan telefonisch of per email. Zorg dat u de betaalgegevens bij de hand heeft of duidelijk in de email vermeld.

LET OP: Bankoverschrijvingen gedaan op vrijdag worden de volgende maandag verwerkt. Bankoverschrijvingen gedaan in het weekend en op maandag worden de volgende dinsdag verwerkt. Wanneer de maandag en/of dinsdag een officiële feestdag is, zal de verwerking de eerstvolgende werkdag plaatsvinden.

Wel betaald, geen e-mail ontvangen
Het kan voorkomen dat u geen email van ons heeft ontvangen met daarin de bevestiging van uw ontvangen en verwerkte betaling. Soms worden deze emails tegengehouden door een spamfilter of komen ze in de map ongewenste emails.

U kunt altijd nakijken of uw betaling verwerkt is door in te loggen in Mijn Eweka.

Ook kunt u contact opnemen met de helpdesk. Dit kan telefonisch, per email of per chat. Zorg dat u de betaalgegevens bij de hand heeft of duidelijk in de email vermeld.

LET OP: Bankoverschrijvingen gedaan op vrijdag worden de volgende maandag verwerkt. Bankoverschrijvingen gedaan in het weekend en op maandag worden de volgende dinsdag verwerkt. Wanneer de maandag en/of dinsdag een officiele feestdag is, zal de verwerking de eerstvolgende werkdag plaatsvinden.

Facturen
Door in te loggen in Mijn Eweka kunt u de facturen inzien van alle betalingen op uw account. De facturen worden weergegeven in pdf formaat, deze kunt u tevens afdrukken en/of opslaan.

4. Account Types

Welke acocunts biedt Eweka aan?
Eweka biedt momenteel twee verschillende soorten accounts aan. Een account met toegang tot aan 50 Mbit/s, en een account met hoge snelheid tot aan 100 Mbit/s.

Hoe kies ik welk account type het beste bij mij past?
Toegang met hoge snelheid is perfect voor wie minder lang wilt wachten en meer tijd wilt om te genieten van de inhoud op Usenet. Controleer hier uw verbindingsnelheid om te zien of u van deze hoge snelheid kunt profiteren.

Back to the top

5. Mijn Eweka

My details
Door in te loggen Mijn Ewekamet uw klantnummer en uw wachtwoord (LET OP: het wachtwoord is hoofdlettergevoelig) kunt u zelf uw klantgegevens en betaalgegevens bekijken. Hier kunt u ook zien hoeveel credits u nog heeft en tot wanneer uw account geldig is.

Tevens kunt u de aanwijzingen inzien voor de juiste serverinstellingen van uw news client.

Mijn gegevens
In Mijn Eweka kunt u uw emailadres en wachtwoord zelf wijzigen. Verhuizingen hoeft u niet door te geven.

Back to the top

6. Helpdesk

Contact
Bereikbaarheid: maandag t/m donderdag 09:30 - 13:00 uur en 13:30 - 17:00 uur. Vrijdag 10:30 - 13:00 uur en 13:30 - 17:00 uur.

Met uitzondering van de in Nederland bekende feestdagen. Extra dagen waarop wij gesloten zijn worden vermeld in de statusmeldingen op onze website.

- Technische vragen: uitsluitend via het Technisch Support Formulier (the processing time required for your e-mail can take up to 3 days)
- Chat support voor alle vragen: Chat Support
- Financiële vragen: via het Technisch Support Formulier of telefonisch naar (+31) 072 8500 777

Wanneer u uw gegevens bij de hand heeft, bevordert dit een snelle afhandeling.

Back to the top

7. Veel voorkomende foutmeldingen/codes

Error 400 (Your per user connection limit reached)
Deze melding krijgt u wanneer u probeert gelijktijdig meer dan het toegestane aantal verbindingen te maken.

Zijn er meer mensen die gebruikmaken van uw accountgegevens?

U mag maximaal 8 verbindingen maken met Eweka. Controleer of er niet meer verbindingen zijn ingesteld in uw news client. Ga na of uw accountgegevens misschien vanaf een andere computer worden gebruikt.

Is er hinder op de connectie door een antivirusprogramma en/of firewall? Zet eventueel uw antivirusprogramma en firewall tijdelijk uit.

Newsleecher: Newsleecher probeert een hangende verbinding te snel te herstellen, waardoor Eweka dit ziet als nieuwe verbinding. Dit kunt u aanpassen in Newsleecher: Options > Connections > Zet "Reset hanging connections" op 120 seconden (standaard staat deze op 60 seconden).

Error 502 (Access denied to your node)
Waarschijnlijk kunt u geen verbinding krijgen, omdat de aanmeldgegevens foutief zijn ingegeven in uw news client.

De meest gemaakte fout is met het wachtwoord. Het wachtwoord kunt u het beste even met de hand intoetsen, omdat met kopieren/plakken ongewild vaak onzichtbare tekens en spaties meegekopieerd worden. Gebruik geen spaties en pas op met hoofdletters, het wachtwoord is hoofdlettergevoelig.

Wanneer uw account niet-actief is geweest, krijgt u na een nieuwe betaling een ander serveradres. Heeft u dit al gewijzigd bij de server- instellingen in uw news client? U kunt uw accountgegevens nakijken in Mijn Eweka.

U mag per account maximaal 8 verbindingen maken met Eweka. Controleer of er niet meer verbindingen zijn ingesteld in uw news client.

Staan er nog voldoende credits op uw account? U kunt dit inzien in Mijn Eweka.

Soms kan het helpen de news client na een configuratiewijziging even te sluiten en opnieuw te starten.

Verwijder eventueel de news client en installeer deze opnieuw.

Error 11004 (Unable to connect to newsreaderXX.eweka.nl 119)
Waarschijnlijk kunt u geen verbinding krijgen, omdat de aanmeldgegevens foutief zijn ingegeven in uw programma. De

meest gemaakte fout is met het wachtwoord. Het wachtwoord kunt u het beste even met de hand intoetsen, omdat met kopieren/plakken ongewild vaak onzichtbare tekens en spaties meegekopieerd worden. Gebruik geen spaties en pas op met hoofdletters, het wachtwoord is hoofdlettergevoelig.

Wanneer uw account niet-actief is geweest, krijgt u na een nieuwe betaling een ander serveradres. Heeft u dit al gewijzigd bij de server- instellingen in uw news client? U kunt uw accountgegevens nakijken in Mijn Eweka.

Staan er nog voldoende credits op uw account? U kunt dit inzien in Mijn Eweka.

Soms kan het helpen het news client na een configuratiewijziging even te sluiten en opnieuw te starten.

Mogelijk werkt de DNS-server van uw internet provider tijdelijk niet goed. Controleer of de DNS-server op uw computer goed is ingesteld volgens de gegevens van uw internet provider. Om een DNS-probleem te omzeilen zou u het IP-adres van de server in de serveradresregel kunnen typen.

Het ip-adres van de u toegewezen server vindt u zo: Start -> Uitvoeren -> typ: cmd en klik [Enter] of OK -> typ na de prompt: ping newsreaderX.eweka.nl* en klik [Enter] * waarbij de X staat voor het getal van de u toegewezen newsreader.

Verwijder eventueel de news client en installeer deze opnieuw.

Error 11001 (Unable to connect to Eweka 119/563/443)
Dit betekent dat de news client de server niet kan bereiken.

Controleer eerst of het serveradres in de serverinstellingen correct is. Eventueel verwijdert u de server helemaal en maakt u een nieuwe aan.

Als dit niet helpt, ligt het probleem waarschijnlijk niet aan de instellingen van de news client. Mogelijk is het andere software die de connectie blokkeert, zoals een antivirusprogramma of een firewall. Schakel deze software tijdelijk uit en probeer opnieuw connectie te maken. Controleer ook een eventuele firewall in uw router of modem.

Soms moet de news client opnieuw aangemeld worden in de firewall na een upgrade op beveiligingssoftware, want anders denkt de firewall dat een virus wijzigingen heeft aangebracht en blokkeert alle verkeer.

Controleer hier of er problemen zijn met de server.

Probeer connectie te maken met een ander news client. Zo krijgt u uitsluitsel of het aan de gebruikte news client ligt of niet.

Mogelijk werkt de DNS-server van uw internet provider tijdelijk niet goed. Controleer of de DNS-server op uw computer goed is ingesteld volgens de gegevens van uw internet provider. Om een DNS-probleem te omzeilen zou u het IP-adres van de server in de serveradresregel kunnen typen.

Het ip-adres van de u toegewezen server vindt u zo: Start -> Uitvoeren -> typ: cmd en klik [Enter] of OK -> typ na de prompt: ping newsreaderX.eweka.nl* en klik [Enter]
* waarbij de X staat voor het getal van de u toegewezen newsreader.

LET OP: het IP-adres van een server kan in de loop van de tijd veranderen, waardoor u opnieuw problemen zou kunnen krijgen.

Error 10060/10061 (Unable to connect/Connection timed out)
Dit betekent dat de news client de server niet kan bereiken.

Controleer hier of er problemen zijn met de server.

Controleer eerst of het serveradres in de serverinstellingen correct is. Eventueel verwijdert u de server helemaal en maakt u een nieuwe aan.

Als dit niet helpt, ligt het probleem waarschijnlijk niet aan de instellingen van de news client. Mogelijk is het andere software die de connectie blokkeert, zoals een antivirusprogramma of een firewall. Schakel deze software tijdelijk uit en probeer opnieuw connectie te maken. Controleer ook een eventuele firewall in uw router of modem.

Soms moet de news client opnieuw aangemeld worden in de firewall na een upgrade op beveiligingssoftware, want anders denkt de firewall dat een virus wijzigingen heeft aangebracht en blokkeert alle verkeer.

Probeer connectie te maken met een andere news client. Zo krijgt u uitsluitsel of het aan de gebruikte news client ligt of niet.

Mogelijk werkt de DNS-server van uw internet provider tijdelijk niet goed. Controleer of de DNS-server op uw computer goed is ingesteld volgens de gegevens van uw internet provider. Om een DNS-probleem te omzeilen zou u het IP-adres van de server in de serveradresregel kunnen typen.

Het ip-adres van de u toegewezen server vindt u zo: Start -> Uitvoeren -> typ: cmd en klik [Enter] of OK -> typ na de prompt: ping newsreaderX.eweka.nl* en klik [Enter]
* waarbij de X staat voor het getal van de u toegewezen newsreader.

LET OP: het IP-adres van een server kan in de loop van de tijd veranderen, waardoor u opnieuw problemen zou kunnen krijgen.

Back to the top

8. Technische vragen

Geen verbinding
Volg de onderstaande stappen:
  1. Kijk bij de statusmeldingen
  2. Controleer de status van uw newsserver op de status pagina.
  3. Het kan zijn dat de login-gegevens gewijzigd zijn na uw laatste betaling. Misschien is uw serveradres veranderd. Vul het wachtwoord handmatig in (LET OP: het wachtwoord is hoofdlettergevoelig). Controleer uw accountgegevens hier.
  4. Als er geen problemen zijn met de Eweka-server, dan kunnen wij u helaas niet verder helpen. Neem in dat geval eventueel contact op met uw internetprovider.

Newsserver down?
Controleer hier de status van uw newsserver.

Eweka heeft 160 aparte newsservers. Mogelijk is één van deze newsservers tijdelijk down, terwijl de andere newsreaders nog werken. Het personeel van Eweka doet er alles aan om de newsserver zo snel mogelijk weer up te krijgen. Voor de status van de servers kijk op status pagina.

Iedere gebruiker krijgt toegang tot één van Eweka's newsservers. Zolang het account actief is, kunt u niet veranderen van newsserver. LET OP: wanneer uw account niet-actief is door een te late betaling, wordt u, na verwerking van uw nieuwe betaling, op een andere newsserver ingedeeld.

Alles over SSL
SSL staat voor Secure Sockets Layer en is een codeer (versleutel) protocol. Elke klant kan gebruik maken van SSL, mits de gebruikte news client ook SSL ondersteunt.

Iedereen kan met zijn huidige aanmeldgegevens inloggen op server 'sslreader.eweka.nl', via poort 563. U dient hiervoor in uw news client wel eerst de functie SSL aan te vinken.

Voordelen: SSL zorgt voor een stukje extra veiligheid.

Nadelen: SSL kost processorkracht. Als u een minder snelle computer heeft, kan het zijn dat de snelheid bij gebruik van SSL lager uitvalt, omdat de computer het ontsleutelen van de berichten niet kan bijhouden. Hoe sneller de internetverbinding is, hoe hoger de snelheid en hoe sneller er ontsleuteld moet worden.ion, the faster the speed and the faster the decryption must occur.

Snelheid
Eweka biedt genoeg capaciteit op haar netwerk om haar services te kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend is de maximale haalbare snelheid ook afhankelijk van uw abonnement bij uw internetprovider.

Verminderde snelheid kan allerlei oorzaken hebben. Wij adviseren het volgende te controleren:

Maakt u gebruik van 8 connecties? Bij Eweka mag u maximaal 8 connecties (threads, bots, lijntjes) gebruiken.

LET OP: De snelheid wordt ook beïnvloed door de kwaliteit van uw (netwerk)apparatuur.

Heeft u de modem (en/of router) al eens uitgezet, ofwel spanningsloos gemaakt, en na korte tijd weer aangezet?

Verhindert uw antivirusprogramma en/of firewall maximale snelheid? Zet eventueel het antivirusprogramma en/of firewall tijdelijk uit en controleer of er verschil is in snelheid.

Doet uw news client op de achtergrond aan automatisch repareren en uitpakken? Zet eventueel deze functie(s) uit.

Zijn er andere processen op de computer actief die veel rekenkracht vergen, veel gebruik maken van de harde schijf en/of de internetverbinding gebruiken? Dit kan nadelige invloed hebben op de snelheid.

Zijn er andere huisgenoten die gebruik maken van de internetverbinding?

Worden uw accountgegevens (ongewild) door anderen gebruikt? Wijzig eventueel hier uw wachtwoord.

Is er een storing of vindt er onderhoud plaats bij uw internetprovider?

Houdt er rekening mee dat "draadloos werken" ten koste kan gaan van de snelheid. Vaak wordt de maximale snelheid niet gehaald omdat deze afhankelijk is van de ontvangstkwaliteit. Voor een optimale snelheid kunt u beter gebruik maken van een kabel tussen uw computer en de modem/router.

Controleer de snelheid van uw verbinding door via uw webbrowser één of meer van de volgende (lege!) testbestanden naar uw computer te halen. Kies voor 'Opslaan'. Zorg dat er tijdens de test(s) geen andere internet- of usenetverbindingen draaien:
  1. http://speedtest.eweka.nl/100mb.test
  2. http://speedtest.eweka.nl:119/100mb.test (test speciaal op poort 119)(Let op: deze test werkt niet met Internet Explorer)
  3. http://speedtest.eweka.nl:563/100mb.test (test speciaal op poort 563)
  4. http://speedtest.eweka.nl:443/100mb.test (test speciaal op poort 443)

LET OP: veel browsers laten geen verbindingen toe op poort 563 en wel op poort 443.

Posten
Om te posten in een discussiegroep dient u de volgende gegevens in te voeren:

Serveradres: post.eweka.nl
Port: 119
Uw gebruikersnaam en wachtwoord.

Back to the top

9. Error 430 in SpotNet

Error 430 in SpotNet
Let op: Onlangs heeft Eweka een wijziging aan haar zogenaamde article numbering doorgevoerd, wat met name in het programma SpotNet kan leiden tot 430 error's.

U kunt het probleem als volgt oplossen:
  1. Verwijder SpotNet van uw computer via de de-installatie optie in het configuratiescherm (Software)
    Let op: Zorg ervoor dat u SpotNet heeft verwijderd voor u deze herinstalleerd!
  2. Download de laatste versie van SpotNet op http://www.spot-net.nl en installeer deze opnieuw

Na herinstallatie zal SpotNet zijn database bijwerken, waardoor het programma weer correct zal functioneren.

Klik hier voor meer informatie

Back to the top